Četvrtak, 07.11.2024.

Šta je crna svadba – istina o “jezivom” običaju u Srbiji

Ponedjeljak, 25.10.2021. | Lifestyle | Najnovije

Crna svadba često se pominje u kontekstu kulta mrtvih kod Vlaha, kao jedan od “jezivih” običaja koji se mogu susresti u Srbiji, a etnolog Aleksandar Repedžić objasnio je o čemu se tu zapravo radi i kako cela ceremonija izgleda.

U podcastu Život na srpskom, etnolog Aleksandar Repedžić govorio je o kultu mrtvih i pogrešnoj slici koju srpska javnost ima o vlaškoj kulturi, a prisjetio se i svog iskustva sa „crnom svadbom“, običajem po kojem se djevojka „udaje“ za pokojnika, piše Nova.rs.

„Ja sam svoj terenski rad i započeo sa crnom svadbom. Velika je tuga, jako je teško kada se izgubi sin jedinac, ili unuk, pogotovo u punoj mladosti, u punoj snazi. Upravo to se desilo 2003. godine, kada je nastradao dečko iz Ranovca, išao je na Gitarijadu u Zaječaru u napravili su pauzu na Borskom jezeru, a on nije znao da pliva i utopio se“, prisjeća se Repedžić.

Crna svadba organizovana je nakon neobičnog sna njegove bake.

„Ona je sanjala da je on našao ženu na onom svijetu, ali da mora da bude oženjen i na ovom svijetu kako bi mogao tamo da nastavi život sa njom. Zato je trebalo da prihvati neko da mu bude nevjesta tih godinu dana i to je prihvatila njegova najbolja drugarica. Ona tih godinu dana nije smjela da ima seksualne odnose, da ima dečka, da se zaljubi… Nakon godinu dana dešava se raskidanje crne svadbe, kad ona može da nastavi sa svojim životom“, objašnjava Repedžić.

„Crna svadba“ u nekim momentima liči na pravu, „samo što se umjesto povika i smijeha mogao čuti samo plač i narikanje“, naveo je Repedžić na svom blogu Etnolog, gdje je okačio i fotografije s ovog događaja.

„Oni se obuku i okite kao svatovi. Povorka kreće do centra sela, trubi se, ide muzika, ali svi plaču. Onda se dolazi do groblja, do mjesta gdje je sahranjen, tu se lomi barjak. Nakon toga sledi klasična pomana, ali samo uz muziku. Igra se posljednje kolo, koje se ne igra kao klasično kolo u smjeru suprotnom od kazaljke na satu, već upravo u pravcu kazaljke na satu. I taj trenutak je za mene bio jako i težak i bolan, jer svi plaču, a igraju. Mladi su tu ljudi bili, mojih godina, sa njegovim slikama, i vesela je muzika, a prevelika tuga. Poenta je da se njemu obezbjedi sve ono što nije imao, čak i svadba“, podvukao je Repedžić.

Od tada se, kaže, nije susretao s ovim običajem. Smeta mu što ga mediji opisuju kao „bizaran, najjeziviji, bolestan“, što se opisuju „dijelovi crne svadbe koji ne postoje, da se igra oko kovčega, da majka predvodi kolo oko kovčega mrtvog tijela, samim tim čini se velika nepravda prema jednom dijelu stanovništva naše zemlje koji njeguje svoje običaje i tradiciju. Na taj način etiketirali su jedu kulturu jedan narod, a da toga možda nisu ni svjesni“.